Monday, June 11, 2012

Pertama kali masak ikan keli seorang diri

Saya memang suka ikan keli. Tambah-tambah kalau masak sambal.

Saya rasa kali terakhir saya makan ikan keli yang dimasak di rumah saya sendiri di sini ialah bulan 10 tahun lepas, waktu buat bacaan doa selamat sesama ahli keluarga.

Kebetulan waktu tu, Mama and Abah saya ada. Jadi, gunalah kesempatan tu, tuk jemput ahli keluarga terdekat buat makan-makan sambil baca Yasin. Sempena masuk rumah baru (tapi tak berapa baru) orang kata :)

Mak saya yang masak..Saya tukang tengok je. Hehe...Tapi, buat jugak kerja tau. Masak air, potong buah...(memang anak yang baik..huhu)

Lagipun, mak saya tak suka orang kacau dia masak...Huhu...

Waktu tu kelengkapan dapur belum cukup lagi. And ada yang masih tinggal kat kampong. Jadi, banyakla benda kena beli. Bekas besen la, penapis besar la...

Waktu tu, mak saya masak ayam masak berempah (my recipe, tapi tak cukup kaw, sebab waktu tu blender belum dibawa ke KL lagi, masih di kampong..jadi terpaksa la potong kecik-kecik)...

Lagi kami masak, sambal ikan keli. Huhu...Sodapnya!

Pastu bila teringat pasal tu, terus harini saya masak sambal ikan keli for the first time. Untuk habuan orang nak buka puasa. Hehe..Mr F puasa sunat harini...Jadi, kena masak spesel sikit untuk dia.

Saya memang tak pernah masak ikan keli, sebab kalau kat kampong, mak saya suka masak ikan sungai. Sebab ia lebih sedap. N saya pun lebih suka ikan sungai dari ikan keli, bila dua-dua ada depan mata la.

Hmm, nampaknya lepas ni, kalau nak masak lagi ikan keli, kena cari yang kecik-kecikla. Baru rasa rangup. And jangan lupa kelar sama dia. Bagi itu semua isi rangup sama...Huhu

Anna Da Lady


1 comment:

Like this entry? Silala bagi komen...Thank you

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails