Thursday, June 21, 2012

Kuih raya

Ye, cik puan sekalian..sekarang dah musim orang promote kuih raya masing-masing...Terutama pengusaha kuih raya ni.

Dekat facebook tu, adalah 2, 3 kawan saya yang dah promote kuih memasing. Ada yang memang pembuat kuih, dan ada yang tukang promote and dapat komisyen...

Persoalannya untung ke kalau jadi tukang promote? Huhu...Rasanya adala kot untung seringgit dua untuk satu order....

Takpe, walaupun tak banyak, yang penting dapat pahala dapat tolong kawan kan? Plus, menambahkan lagi silaturrahim sesama kita..Ye tak?

Saya dulu pernah jadi sekali tukang promote and jual kuih raya sorang kawan..Tapi, rasa taknak la jadi dah tahun ni. Sebab saya ni memang takde bakat jadi penjual pun...Huhu...

Apapun, bila cakap pasal kuih raya, saya paling suka kuih semperit yang my mom buat. Gebu and comel. Sampaikan, my mak teh pun dok tunggu my mom buat kuih ni setiap kali raya.

Tapi, lately ni, my mom dah tak rajin dah buat kuih ni. Sebab takde kakitangan aka anak2 beliau untuk membantu. My dad adalah..tapi tak cukup jugak kan? Hehe

So, diaorang sejak anak-anak dah besaq panjang ni, just buat benda yang sonang je...Rempeyek, kerepek...Benda wajib ada kat rumah bila raya. Sebab my dad ni orang Jawa Johor. Kat kampong dia tu, benda2 ni mesti ada..Jadi, mestila buat untuk dia sbg ingatan...hehe...

Then, kebanyakan kuih raya anak2 la yang tempah. Saya ni jenis tak suka sangat tempah kuih raya. Saya lebih suka beli kerepek. Sebab benda ni lah yang paling laku.

Apapun, kuih raya lain yang paling laku di rumah kami ialah, kuih tart nenas and almond london. Sokmo habis dulu :)

So, camula sekitar suasana di hari raya. Eventhough, raya lagi dua bulan..Tapi dah pom pom orang dok cakap ...

"Camne ko sambut raya?"
"Apa warna tema korang kali ni?"
"Dah siap baju raya?"

Gitula kita ni,
Anna Da Lady


No comments:

Post a Comment

Like this entry? Silala bagi komen...Thank you

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails