Wednesday, December 11, 2013

Macam twisties la! Homemade twisties

Kelmarin, ada sorang kawan satu ofis berkongsi satu resepi mudah melalui Whatsapp. Sesuai sebagai kudapan ringan :)

Kalau ikutkan, resepi asal yang diforwardkan dari beliau, adalah begini: (saya tak pasti dari sumber mana, tapi apapun terima kasih bebanyak kepada pemberi resepi asal :))


Tapi, disebabkan mengambil langkah 'penjimatan berganda'  iaitu menggunakan apa yang ada di rumah dahulu :) , maka saya telah menggantikan beberapa benda dengan benda lain...

1) Rempah kari tu saya guna rempah kari daging/ayam

2) Cheese powder kfc tu, saya guna cheese powder yang saya beli dari kedai dalam Pasar Borong Selangor...100gm dalam RM6 lebih. Kalau ikut apa yang kawan saya cakap dan melalui pembacaan di blog, ramai gak yang beli secara online :) Mungkin lebih sedap kot :)

3) Kiub ayam tu saya ganti dengan perasa lain plus sedikit garam

4) Nestum tu saya ganti dengan oat

5) Daun kari saya tak letak, walaupun banyak jek belakang rumah :)

Tips yang penting bila nak masak ni:

1) Pastikan laksa kering yang kita goreng tu, masak dengan elok (macam kita goreng keropok). Ada kawan saya tanya, laksa bila goreng rasa apa? Memang tasteless, tapi memang sedap sebab ia rangup kalau digoreng dengan betul.

2) Api jangan terlampau kuat sangat. Pandai-pandai adjust api supaya laksa tersebut tak hangus dan masak elok-elok.

3) Goncang benda-benda ini dalam bekas bertutup atau plastic ziplock :)

Nah..sedia untuk di 'ngap'


Nota kaki: Taburan rempah ni tidak ditabur dengan sekata sebab tuan tanah ada penyakit 'M' :)

Anna Da Lady





No comments:

Post a Comment

Like this entry? Silala bagi komen...Thank you

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails