Showing posts with label law. Show all posts
Showing posts with label law. Show all posts

Tuesday, July 31, 2012

Hati yang panas dah sejuk sikit sikit dan cerita Olimpik

Hmmm...luahan hati kelmarin, saya ingin lupakan...

apapun peringatan utnuk diri sendiri jugak..setiap kerja kena dilakukan dengan Ikhlas..Moga rezeki diberkati..

Ok, ini menu semalam..saya copy balik, sebab dah delete entry sebelum ni... Malas nak kenang...

Sahur isnin: cereal fitness (banana plus nut), roti dengan cheese, air soya

Buka isnin: nasi tomato, ayam masak merah, popia, fries, air krim soda

Ok, cerita pasal olimpik...

Terbaca di satu enrty my BF, pasal mascot olimpik...

Astaghfirullah..mengucap panjang saya tengok...Semakin 'berani' mereka ini...

Moga kita semua umat Islam tambahkan iman, kuatkan iman perangi anasir-anasir sebegini,
Anna Da Lady

Saturday, June 16, 2012

Tuntut hak kita sebagai pengguna di Tribunal Tuntutan Pengguna

Ok...ni nak sambung pasal entry ni: tribunal tuntutan pengguna, sebab tengok ramai jugak yang ingin tahu pasal benda ni...

Jadi entry ni adalah pada sesiapa yang memang tak pernah tahu adanya satu badan yang boleh membantu kita menuntut hak kita sebagai pengguna jika ia benar di pihak kita.

Apapun, ini adalah berdasarkan pengalaman saya dan kawan saya beberapa tahun dahulu.

Seperti biasa, jika ingin mengetengahkan sesuatu kes, kita hendaklah mengisi beberapa borang yang boleh diambil di Tribunal ini. Rasanya waktu tu caj yang dikenakan untuk pemfailan RM 5. Kira ok la.

Then, lepas tu kita kena bagi satu salinan kepada pihak yang ingin kita claim (pihak penjual) untuk pengetahuan mereka. Kalau tak salah, mereka perlu beri maklumbalas kepada badan ini dalam tempoh beberapa hari untuk setkan tarikh perbicaraan di tribunal ini.

Maka, dalam masa tak sampai sebulan, perbicaraan akan dilangsungkan. Suasana nya lebih kurang macam dalam mahkamah. Tapi dalam ruang yang kecil. ada sorang hakim di depan. pstu, di hadapan adalah pihak-pihak yang ingin dibicarakan. Ada pihak defendan, dan pihak apa lagi sorang ye..Lupa la.. (I'm sorry seperti kata Amir Raja Lawak)

Lepas tu, mulalah satu kes satu kes...Semua kita dengar. Kalau kata ada yang bergaduh pun, kita dapat dengar. Ada yang menangis la..Macam-macam...

Apapun, dekat ini, pihak hakim akan memberi nasihat jika ada sesuatu yang tak dapat muafakat. Jika tak dapat capai satu persetujuan, pihak hakim akan meminta kedua-dua pihak mengambil tempoh bertenang beberapa minit di luar ruang mahkamah dan berbincang. Pastu, masuk semula bagi kata putus.

Bila dah setel semua, kedua-dua pihak akan sign satu lagi borang kata setuju dengan jumlah yang telah dipersetujui bersama hakim tadi.

Untuk maklumat lanjut dan terkini, boleh layari di sini

Anna Da Lady


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails