Showing posts with label MHI. Show all posts
Showing posts with label MHI. Show all posts

Wednesday, August 10, 2011

Alkisah...bazar Ramadhan

Pagi tadi, tengok MHi sambil bersiap-siap pergi nak ke ofis...
Pastu ada satu temubual dengan pengunjung bazar ramadhan, berapa yang mereka selalu spend and beli di bazar ramadhan...
Soalan yang ditanya jugak...

"Adakah dengan RM5 cukup untuk anda berbelanja?"

Macam-macam jawapan ada...

" Tak cukupla...dengan air la bla bla bla..."

Bagi saya, InsyaAllah cukup... Yang bagi kenyang Allah, bukan makanan tu :)

Pastu pagi ni jugak, bila baca paper, terbaca satu artikel ni berkaitan seorang murid berusia 11 tahun meninggal dunia setelah menjamu juadah berbuka yang dibeli di bazar Ramadhan...

Takziah buat keluarga arwah... 

Dan SATU PERINGATAN PENTING kepada peniaga di bazar Ramadhan atau mana-mana restoran, sila pastikan makanan-makanan, minuman-minuman dan seumpamanya yang disediakan oleh anda bersih, suci dan bebas daripada sebarang perkara yang boleh mengundang kemudaratan kepada pelanggan anda..
Ini juga salah satu pesanan daripada ayah arwah...

Saya tahu, ramai peniaga di luar sana, BERETIKA dalam menjalankan perniagaan,
tetapi ada juga segelintir peniaga yang lebih memikirkan $$$ dalam berniaga...

"Kerana nila setitik rosak susu sebelanga..."

Hanya Allah yang Tahu,
Anna Da Lady

Friday, January 28, 2011

Bila kita rasa syok...

Cuba baca artikel ni, from Harian Metro...

Kita ambil sikit sedutan daripada artikel ni:


"Kata Owen, memang pada hari tertentu dia pernah berasa kurang sihat atau tidak selesa apabila bangun pagi dan boleh berehat di rumah. Tapi saya sangat sukakan kerja ini dan tak mahu mengecewakan rakan yang lain."

Hmm, tula yang berlaku bila KITA SUKA KERJA KITA DAN ADA RASA TAK MAHU KECEWAKAN RAKAN SEKERJA YANG BERKOLABRASI DGN KITA....

Tapi, camne nak suka dengan kerja kita? Bagi saya, faktor-faktor berikut adalah sebab kita suka pada kerja kita:

1) Pengaruh di tempat kerja (Bos, rakan sekerja, keadaan tempat kerja, beban yang dikenakan kepada individu tidak melampaui ability individu tersebut)
2) Emosi yang dibawa dari rumah (Mesti happy sejak dari rumah dan ia akan terbawa-bawa ke tempat kerja)
3) Suasana persekitaran dari rumah ke tempat kerja (Selalunya bagi saya, saya suka cuaca yang mendung, tak panas sangat, sebab saya rasa nyaman je nak buat keje nanti)

Takat ni je, tadi dalam MHI ada bincang pasal topik ni,
Anna Da Lady

Wednesday, January 5, 2011

E-book VS books..but still love the traditional way....

What is e-book?

I think most of us have heard about this thing..
With advanced technology nowadays, most of the people in the world want to change from physical object that we can touch but the cons is, it sometime heavy, inflexible, difficult to carry and move from one place to another place to something that more flexible..
e-book is the solution that help to make our life easier, especially for those who deals everyday with the book...
For instance, kids-----> the primary school student and secondary school student....

This morning, before masuk kerja, I have a chance to watch MHI, my favourite TV show if I wake up early in da morning...
So, special topic today is about e-book....
the respondents were the primary school students who always need to carry books such as text books, that we knows xsepeseli among the parents, it was heavy....and sangat banyak...
And they must carry it every days (5 times a week)...

Huh, sometime I feel...
"Eh, larat ke bebudak ni bawak buku banyak2 ni"

And to support my statement, there were many researchers around the world had relate the back pain with the primary school student punya load...

But, to my surprise, there was one specialist if I'm not mistaken orthopedic specialist, gave a feedback and response that,

"Actually, there was no actual study that relate back pain to the student. Load of the bag the student carry everyday is around 5 to 7 kg. Maybe if the student have the symptoms of back pain at the early stage, it can accumulate to worst case in the future when he/she get old" (ni saya olah sendiri..ayat dia lebih kurang gini la ikut apa yang faham)

Hmm..but for me, when talked about e-book and book, I always love to read the book directly coz, I love the smell of the book, the value of the book....
As said by Wardina, who is one of the host MHI pagi tadi, she also feel the same way...
Love to use the traditional way...
For me, when we have the book, physical thing that we can touch and see and put beside our bed during sleep, the more we appraciate it..we can 'conteng-conteng' and more undertand what we read...

As for example, masa study, I always love to print out all the lectures notes rather than read it from my laptop...

WHY????

Coz, I feel more comfortable with this system...

Biarla orang nak kata...

Hei you..Waste your energy, time, and duit je print banyak2 camni...

But, hello, fren...
Sape yang nak study?
Awak ke saya?

So, for those who did love traditional system, e-book is something that maybe not suit with me...

I'm 'modern' lady but love to use traditional system, coz I dah 'tua'...hehe
Anna Da Lady




Thursday, October 28, 2010

Dokumentari P.Ramlee

Bak kata bait lagu ini.... 
"Dimana...kan kucari ganti"

Bak kata pepatah....
"Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama"

P.Ramlee...satu nama yang tidak asing lagi bagi penggemar filem2nya yang masih melekat di hati sehingga kini...Dengan dialog2 yang mencuit hati (tapi mempunyai maksud tersendiri), ia sukar ditandingi sehingga sekarang....

So, kepada sesapa yang nak tahu cerita perjalanan P.Ramlee since remaja hinggalah ternama, bolehla menonton satu dokumentari yang telah dihasilkan oleh Dato' Suhaimi Baba di History Channel (555) pada 30 Oktober (9pm) kalau tak salah....Maklumat ni saya dapat masa tonton MHI tadi...

But, apepun Check it out...

p.s: Tadi baca Kosmo, ada juga artikel pasal P.Ramlee..cubalah baca...


Hmm, kena gi pasang Astro ni kat umah sewa..hukhuk,
Anna Da Lady

Wednesday, August 25, 2010

The more the merrier for men, not for wife

Check out the Star newspaper today.....

Men-happy,  on the other hand, wife-xxx?

Got the info from MHI early this morning,
Anna Da Lady

Friday, May 14, 2010

Piala Thomas 2010 and MHI

Aku dah lama tak mengikuti perkembangan cerita-cerita badminton ni..kalu nak ikutkan, dari zaman kecik, zaman anak2 sidek, keluarga aku ni meme suka tengok badminton..sanggup bangun awal pagi nak tengok live game tu, w/pun esoknya sekolah..tapi, taktaula psl pe lani, aku tak jadi mcm dulu..tak mengikuti sgt..
cuma baru2 ni je aku mengikuti perkembangannya, which is secara tepatnya today..tupun setelah ada perkembangan kejuaraannya..

Pagi tadi aku mengikuti siaran MHI di TV3..ia ada jemput pembaca berita sukan yang femes ni...'Mr Burn'..Mr Bakar (Mr B) la..hehe...then, dari apa yang dibincangkan, Mr B cakap persaingan antara malaysia and china ni sengit..ramai gak org tanya dia berapa percent peluang kita ni...fifty-fifty ke? pastu dia dgn jujurnya cakap 48-52...kalu ikut ranking badminton ni, china players meme hebat2..top ten lagi...kita nyer player..Dato' Lee Chong Wei je nombor 1..tapi yg lain2 tu biasa-biasa je..hmm...taktaula..

Source: Mr Tenet

tapi, ikutkan apa yang Mr B cakap, ranking ni kita tak bleh refer 100% sgt tuk menilai kekuatan pemain masing2..sbb ia hanya berdasarkan how many competition that they r win..contohnyala..Lin Dan (china player)...even dia ni no.2, tapi dia ni kira hebat..sbb dia pernah memenangi Piala Komanwel, which is meme hebatla..cuma, lack nyer..dia kurang participate mana2 competittion..thats why dia tak no. 1...itule citernya...
then, tengok2..hm..betul jugak kata2 Mr B, who is also known as expertise in sport untuk ramalan2 ni..
Kita kalah 3-0, beb dengan China...huwaa..sedih jugak..sebab dah lama aku tak jenguk badminton ni..tapi, masa aku jenguk dia kalah..

Tapi, takpela...pemain Malaysia..cuba lagi..jangan terus mengalah..ingat kita bukan 'pengalah'...Chaiyok..

Aku jugak yang sama-sama jujur,
Anna Da Lady

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails