Saturday, December 20, 2014

Resepi meatball homemade : sekadar perkongsian

Minggu ni, memang minggu pasta. Gara-gara Mr F suka menilik rempah/rencah segera dan rangkaian jenis pasta kat supermarket.

Kalau duduk kat Eropah ni, memang makanan utama adalah roti dan pasta. Cuma kalau nak makan pasta kat kedai tu, kadang-kadang sudah nak jumpa dan mungkin diragui 'kesuciannya', sebab walaupun pasta tu takde guna 'benda basah yang haram-e.g: pork, daging yang tidak halal', tetapi tau jelah diaorang suka letak wine dan seumpamanya untuk menambahkan rasa :)..Kalau jumpa pun, mesti mahal dan tak menepati citarasa.

So, solusinya, mestilah buat sendiri atau beli je rempah/rencah segera dari supermarket. Tapi yang penting kena baca ingredient nya dulu...Macam baru-baru ni, kami main rembat je dua kotak rempah segera untuk pasta. Tengok-tengok balik, Mr F baru sedar nak check ingredientsnya..tu pun masa pasta sudah di boilkan, dan bawang telah ditumis..Sekali tengok....

Mr F: Ayang, kat kotak sos carbonara funghi ni ada tulis red wine la.
Saya: Yeke Abang? Aik..Abang tak check dulu ke tadi?

Mr F: Abang ingat dia ok macam sos mozarella yang selalu kita beli tu...Hm...Cuba Ayang 'gugel' tengok hukum pasal red wine ni...
Saya: (sambil mencari) Memang tak bolehla Abang...

Mr F: Okla, jom kita tukar esok....

Alhamdulillah, memang tiada masalah untuk tukar 2 kotak rempah ni. Kami ganti dengan sos mozarella yang selalu kami guna dan InsyaAllah, tiada bahan-bahan yang was-was.

So, berbalik kepada topik utama...

Pada hari pertama, kami makan pasta dengan sos mozarella kosong. Sedap! Hari berikutnya, kami letak udang dan cendawan dalam tu. Super sedap! Hari berikutnya lagi, saya cakap kat Mr F, saya teringin nak beli daging kisar, sebab dah lama tak buat meatball...Maka, hari berikutnya, makan pasta dengan sos mozarella meatball dan cendawan. Extra super sedap dan entahla berapa kalorinya :)

Tapi kali ni, meatball, saya buat resepi lain sikit, sebab Mr F 'minta' saya ubah sikit cara adunannya. Dia nak style Italian, katanya..Taknak style mudah-mudah ni, yang mana kalau sebelum ni saya just mixkan daging kisar dengan bawang putih, tepung sikit, blackpepper and garam...

Tapi kali ni, hasil pencarian di You Tube, saya jumpa satu resepi yang lain sikit. Mari kita tengok:

Italian meatball

1 pound beef (about 500 grams)
1 cup breadcrumbs
1 tbsp dried parsley (saya ganti dengan oregano dan sedikit rosemary, sebab saya selalu simpan stok dried oregano and rosemary since dari Malysia lagi untuk sebarang perapan daging/ayam)
1 tbsp grated parmesan cheese (saya tak ada, so, kalau ada mesti lagi sedapkan sebab cheese nya!)
1 tsp black pepper
1 tsp garlic powder
1 egg (whisk)

- mix all ingredients.
- roll to ball (ikut suka besar mana)
- sejukkan dahulu dalam peti ais before menggoreng. Kalau taknak sejukkan, goreng terus pun boleh

Nota:
1) Perasan tak dalam resepi asal ni takde letak garam. Mr F kata sebab parmesan cheese tu dah masin, maka garam tak diperlukan. Tapi, sebab saya takde parmesan cheese, saya letak garam secukup rasa (dalam 3 tsp gitu)
2) breadcrumbs saya buat sendiri, saya bakar roti putih dalam AirFryer selama 5 minit, and blend kan dalam dry mixer sehingga hancur. Saya ada juga tengok source lain, breadcrumbs ni boleh ganti dengan tortilla chip, cream crackers (jamie Oliver)..so, ikut kita nak adjust camne... :)

Apapun yang penting, memang sedap dan boleh cuba lagi...Untuk 1 kg daging kisar, saya boleh dapat dalam 50 biji meatball saiz sederhana kecil. So, memang tahanla untuk beberapa kali makan berdua :)

yang ni pasta meatball untuk Mr F

yang ni pasta meatball untuk saya


Yang mana boleh jimat, kita jimatkan,
Anna Da Lady

No comments:

Post a Comment

Like this entry? Silala bagi komen...Thank you

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails