Thursday, July 8, 2010

Lovely...ini jambangan bunga saya


Nak berkongsi cerita pula pasal bunga kesayangan saya, bunga MATAHARI...walaupun gambar di atas tiada bunga matahari...

Tapi, saya memang peminat No. 1 bunga matahari..malahan masa konvo saya dulu, bila mak saya tanya nak bunga apa?

"Acik nak bunga matahari tu"...kata saya.
"Aik..orang lain minat bunga ros, dia ni minat bunga matahari"...mak saya balas balik.

Pastu, bila my BFF tanya, minat bunga ape? nak bagi hadiah ni...hehe..
Jawapan yang sama...

"Saya minat bunga matahari"...jawab saya.
"Kenapa bunga matahari?" ...tanya my BFF, pelik.
"Sebab bunga matahari ni besar, susah nak dapat dan warna dia terang...BEST"...jawab saya kembali.

Pastu, tadi saya rajinla mencari-cari cerita di sebalik bunga matahari ni..yang terkejutnya, bunga matahari ni ada FORMULA tau..
bukan sebarang bunga ni...

Dipetik daripada Sunflower (Wikipedia):


Mathematical model of floret arrangement


Illustration of Vogel's model forn=1 ... 500
A model for the pattern of florets in the head of a sunflower was proposed by H. Vogel in 1979.[12] This is expressed in polar coordinates
r = c \sqrt{n},
\theta = n \times 137.5^{\circ},
where θ is the angle, r is the radius or distance from the center, and n is the index number of the floret and c is a constant scaling factor. It is a form of Fermat's spiral. The angle 137.5° is related to the golden ratio and gives a close packing of florets. This model has been used to produce computer graphics representations of sunflowers.[13]


Oups...bestnya bunga ku ini,
Anna Da Lady

5 comments:

  1. To Hamzah Ian...aik, tak suka bunga ke?hehe..

    To Sharinginfoz, thanks...nanti saya bagi bunga ni kepada awak...hehe

    ReplyDelete
  2. bunga matahari mmg cantik..lagik2 kalau dah buat gubahan

    ReplyDelete
  3. To ummi farish, tula..sebab tula saya suka kalu dapat bunga matahari..boleh gubah buat gubahan kat pasu..nampak penuh je...hehe

    ReplyDelete

Like this entry? Silala bagi komen...Thank you

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails