Tuesday, February 21, 2012

210212: Pantang makanan sekejap...Darah tinggi and kolestrol

Seperti yang dikongsi dalam 2 entry sebelum ini,  maka alternatif 'pantang' akan diambil untuk tidak menerukkan lagi keadaan.....


Walaupun Doc belum kata apa-apa, tapi kita sebagai isteri ni perlu lah responsible kan? Mr F, saya rindu senyuman awak. Taknak awak sakit-sakit dah...


Maka, saya listkan sebahagian Do and Don'ts yang kita boleh jadikan panduan untuk orang yang ingin mengurangkan/mengelakkan darah tinggi or kolestrol (dirujuk daripada Mr Google)


Hidangan Dielakkan           
1. Nasi Beriani / Nasi Lemak /  Nasi Goreng / Nasi Ayam         
2. Mee Kari Mee/Meehon/ Kuey Teow Goreng          
3.  Roti canai/ telur/ Murtabak          
4. Masak Rendang / Masak Goreng2 / Masak Lemak / Kari Bersantan / Ikan Masin         

5. Kuih Bergoreng / Kuih Bersantan         

Digalakkan 
1. Nasi Putih / Kanji  
2. Asam Laksa Mee / Meehoon @ KueyTeow Sup / Mee Rebus@Tomyam 
3. Capati tanpa ghee / Tosai 
4. Masak Tomyam / Ikan @ Ayam Bakar / Ikan Kukus / Masak Asam Pedas / Masak Tomato 
5. Sandwich / Apam Tanpa Kelapa / Popiah Basah (tanpa udang / telur) / Kuih Kukus tanpa santan  

6. Buah-buahan Segar, paling berkesan buah plum...(yang ini memang dulu saya amalkan)


Tapi, harini, saya telah menjamu Mr F nasi ayam sebab balik dalam keadaan tergesa-gesa, dan untuk saya nasi kukus ayam goreng berempah...


Tapi sempat sambar 100plus, sebab saya ingat lagi, my eldest brother dulu kena darah tinggi, dia amalkan minum 100plus terutama bila rasa pening-pening tu...kalau travel, wajib ada air ni...


Hmm, pasal goreng menggoreng tukan...Kalau kita gantikan minyak tu dengan minyak zaiton, agak-agak boleh ke membantu?


Tapi apapun semua dengan izin-Nya
Anna Da Lady

No comments:

Post a Comment

Like this entry? Silala bagi komen...Thank you

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails