Tuesday, January 11, 2011

Different car, different style of handling

Hmm, kali ni nak bercerita pasal gaya pemanduan semasa membawa kereta.
 Kalau saya lah kan, saya agak 'takut sikit' bila bawa kereta yang saya tak biasa bawa.
Saya akan bawa dengan kelajuan yang sederhana dan agak tak selesa jugak la...

Bila bercakap pasal hal ni, bila saya balik kampong, memang saya tak pernah lagi bawa balik kereta yang saya gunakan kat sini...
So, saya akan 'pinjam' kereta my parents or my eldest brother.

Then, bila Adik saya ada kat rumah, selalunya saya akan minta dia jadi 'driver' tetap saya...
Tak kisahla nak pergi pekan KN yang kecik tu ke, or bandar AS or mana2...
Sebab saya memang agak 'berat' sikit bila bawa kereta yang berlainan jenis ni...
Tambah-tambah jika bawa waktu malam...
Memang agak 'lemah sikit'....

Nak dijadikan cerita...
Ada satu hari tu, iaitu before Christmas Day...
Saya, my sepupu sepapat, my Adik, Adik's fren and my fren pergila 'bersuka ria' di J dan bandar AS...
Then, sebelum balik rumah, singgah dulu ziarah Mak Lang di Hospital Sultanah Bahiyah...

So, bila balik tu dah kul 6 lebih la...

Adik: Acik bawalah pulak.
Saya: Acik tak bolehla Dik bawa malam-malam ni.
Adik: Ala, bawalah..Ijan dah penat ni..
Saya: OK

Hm..so, saya bawalah...
Tapi, saya rasa agak berat jugak..Tambah-tambah nak kejar Maghrib lagi..
So, kami sampai kat kawasan kampong kami around 7.30pm gitu...
Hantar kawan Adik dulu di kampong atas...

Then,

Saya: Adik...Adik bawalah..Acik tak biasa dengan jalan kampong ni.Tambah guna kereta ni pulak
Adik: Ala, ang bawalah...
Saya: Hm, ni macam mana nak pusing balik ni..Kalau acik U-turn kat depan tu boleh tak?
Adik: Ala, ang pusing kan sini dahla..Ang cross jalan ni, pastu ang reverse atas jalan. Ang taktau ka, depan tu ada cerita oo...

Mendengar saja Adik cakap camtu, terus saya jadi 'ketar'..Hmm...

So, apa lagi, tengok side mirror, bila tengok kereta di jalan masih JAUH..memang jauh , OKAY...
Saya pun buat apa yang Adik saya suruh buat...

Ok, cross jalan sudah...


But........

Bab nak reverse tu..alahai...Cuba ikuti cerita ni...masa ni kereta berada di tengah-tengah jalan dalam keadaan T..U know, dalam keadaan bukan selari...

Adik (berada di depan): Weh, ada motor belah kiri ni weh..Dahla takde lampu..Motor ni..Acik, awat ang tak reverse2 lagi ni?
Saya: Ni, reverse ni susah nak masukla... (masa ni ketar sikit dah)
My sepupu (berada di belakang): Kak Ana, kereta tu laju nya...Tak nak STOP...

Saya hanya mampu melihat kereta yang LAJU tu menghampiri kami...
sambil membaca apa yang patut...
Memang speechless habis..

My Adik tak habis2 cakap...
" Weh, Acik reverse ha..reverse ha..."

Alhamdulillah...Allah memang membantu...
DIA masih memberikan nyawa kepada kami untuk terus mengabdikan diri kepada Nya...

Kereta tu sempat BREK STRRRRRRRRRRRRRRRRREEEEEET memang sikit lagi nak kena kami...

So, moral of the story,
"janganla keluar malam-malam lagi"

p.s: saya pelikla kereta tu takkan tak nampak kereta kami kot...Then, baru saya tau, my sepupu cakap driver keta tu budak muda..patutla...hati masih muda :)

Alhamdulillah,
Anna Da Lady


No comments:

Post a Comment

Like this entry? Silala bagi komen...Thank you

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails