Wednesday, October 23, 2013

Cara penjagaan bunga matahari

Seperti yang saya kongsikan sebelum ni, saya memang sangat suka bunga matahari sebab bunga ni ceria dan bunganya besar!

Dan, alhamdulillah, selepas 'memburu' sejak sekian lama, kami suami isteri berjumpa dengan tempat yang ada jual bunga matahari ni dan nampak elok je dia jaga.

Namun, bagi kami yang taktau apa-apa ni, mulalah kami rasa pelik sebab bunga kami ni nampak macam tak sihat je bila dipindahkan tempatnya ke area kawasan rumah kami.

Situasi pertama:

Kami beli baja dan tanah yang sesuai untuk trasnfer kan bunga ni ke pot yang lebih besar sikit. Then, kami letak pokok bunga ni betul2 di bawah pencahayaan matahari (direct sunlight). Kami siram dia pagi dan lewat petang. atau bila terlupa, sbeelah malam. Namun, apa yang kami perasan, daun pokok kami ni start menunjukkan 'kelayuannya.

Maka saya pun bercakapla dengan Mr F:

Saya: Abang, kenapa pokok Abang ni nampak macam tak sihat jek?
Mr F: Eh, pokok Ayangla, pasal pe pulak pokok Abang.

Saya: Yelah! Agaknya dia tak boleh direct sunlight kot? Ayang nak tukar dia dekat area depan sliding door nilah. Terlindung sikit tapi masih dapat sikit cahaya matahari.
Mr F: Ok.

Situasi kedua:

Maka, pokok bunga kesayangan saya ni dah ditransfer ke tempat agak terlidung sikit, cuma masih boleh dapat cahaya. Dan daunnya memang nampak segar kembali. Dan pagi tadi, saya lihat satu lagi bunga start dan memekar, dan bunga lama dah start nampak layu, cuma yang ada seed dia tu masih elok je membesar!

Jom kita tengok apa review dari orang lain tentang cara penjagaan bunga ni.
Jom tanam bunga
Sunflower

Saya budak baru belajar,
Anna Da Lady

No comments:

Post a Comment

Like this entry? Silala bagi komen...Thank you

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails