Wednesday, October 23, 2013

Ayam panggang berherba

Tiga hari berturut-turut, saya sediakan juadah ni (ayam panggang with different herb) setiap malam untuk tetamu dari negara Arab di surau Taman kami. Mr F yang bertindak sebagai salah seorang yang menjalankan usaha membawa mereka ini meminta saya sediakan satu main dish untuk diaorang makan bersama nasi.

Dan kebetulan pula, baru-baru ini, kami suami isteri rajin pulak menjenguk area Sungai Buloh semata-mata nak cari daun herba seperti rosemary, basil, parsley dan seangkatan dengannya di sana.

Sebab hasil carian kami, banyak blogger dan forum kata dekat area sana murah dan berkualiti.

Kami pergi beli minggu lepas, angkut sekali 2 orang anak buah sebelah suami yang rajin menemani kami kat rumah kalau waktu diaorang cuti. So, hasilnya dapat 5 jenis pokok iaitu:
1) thai basil
2) sweet basil
3) rosemary
4) oregano
5) bunga matahari

Kami beli ni ikut pendapat pemilik nursery tu jugak. Contohnya, macam english parsley, memang saya suka daun ni dimasukkan dalam masakan sebab baunya and banyak resepi yang guna daun ni. Tapi ia agak kurang sesuai ditanam dengan cuaca kat sini. Yang ada pun, kurang sihat, dah kuning-kuning daunnya.

Gambar nanti saya kongsi yek!

Ada juga kami tanam cili, pokok ubi, daun ulam raja, pegaga, dan daun sup, cuma kecik lagila..Semuanya hasil ambik dari rumah jiran MIL dan juga tanam mana-mana daun yang dibeli yang masih ada akar.

So, berbalik kepada ayam panggang, selalunya saya ikut resepi dari internet. Ni ada satu resipi yang saya memang recommend anda semua untuk mencuba. Terutama kepada penggemar garlic :)

From foodnetwork: Garlic Roast Chicken with Rosemary and Lemon

Cuma kekadang bila kita ikut resepi ni, kena pandai2 adjust jugakkan. Sebab tak semua resepi sesuai dengan tekak kita. Apapun, cubalah dulu!

Anna Da Lady

No comments:

Post a Comment

Like this entry? Silala bagi komen...Thank you

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails