Saturday, November 27, 2010

Suka dan duka cuti AildilAdha (Before raya di kampong)

Pagi tu sesampai je kat umah, mama dah ada kat umah, siapkan sarapan...
Kami pun sarapan la dulu..Adik sambung tido...
Takpe, biarkan dia..Penat kot, terjaga tunggu saya..
Pastu sembang2 la ngan mama..

Saya: Mama, barang2 tuk kenduri esok dah ada semua ka?
Mama: Aa, mama dah beli kelmarin..

Pastu, terus gi tengok Tok yang terlantar sakit tua...
Terkejut tengok Tok..Tok dah kurus...Dulu last time balik, muka dia adala isi jugak..
Kali ni...hmm, tengkuk dia dah panjang nmpak..kesian Tok...
Sembang ngan Naemah, adik sepupu..dia balik awal lagi ngan Adik dia Nasyirah...

Saya: Imah, tok dah kuruslah Imah..Last time Kak Ana balik, takdela macam ni...
Naemah: Tula...Tok tak makan dah lani...minum ayaq pun sikit2..pastu tersedak...
Saya: Hm....Weh, esok masa nak semayang raya, jangan lupa ajak Kak Ana tau...
Naemah: Ok...

Pastu bila sampai umah, lipat kain dulu, tetiba nampak mama, gayanya macam nak bersiap2 gi pekan..

Saya: Mama...nak gi Kuala Nerang ke?
Mama: Aa, nak beli barang...
Saya: Aik tadi kata semua dah beli...Apa lagi yang tak cukup...
Mama: Beras..Gi Kedai Pak Ki..dia kata smpai harini...
Saya: Mama gi ngan sape?
Mama: Sorangla...Acik nak ikut ke? Kalu nak ikut, cepatla lipat baju tu...
Saya: Ok...

Saya memang suka keluar jalan2,
Anna Da Lady

No comments:

Post a Comment

Like this entry? Silala bagi komen...Thank you

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails