Friday, November 26, 2010

Suka dan duka cuti AildilAdha (Before raya di Shahab Perdana)

Saya balik ke Kampong Pedu hari Isnin malam.
Malam tu before bertolak ngan bas (saya ada driver tau..hehe)...
 msg abang...tanya dia..sape nak mai amik kakcik esok pagi...
dia kata adik mai amik..
terkejut jugak, adik dah ada kat kampong?...ingatkan dia tak jadi balik, sbb dia kata ada exam after raya...
ok...sonokla jugak...ada jugak tambah ahli kat umah nnti..takla sunyi :)

pastu bila dah dekat nak sampai...msg adik...dalam kul 4am gitu...

Saya: Adik...acik dah nak dekat sampai ni..lani kat sungai petani kot...
Adik: Ang nila, Acik..pasal pe la amik bas 'awal' sangat...
Saya: Macammana tak sampai 'awal', I have a lot of works to finish before kelik kampong...

Sesampai je kat Shahab, call Adik...

Saya: Adik, kat mana ni?
Adik: Kat umah lagi..Jap, nak gerak Abah teman jap...Ang lepak dulu kat sana...

Hmm...nampaknya sejam lebih lagila kena tunggu ni....
Takpe, tunggu dekat surau dulu, solat Subuh...
But, waktu tak masuk lagi....Takpela, lepak kat kerusi ni dulula...

Tiba-tiba, datang sorang makcik...

Makcik: Boleh duduk, nak? (sambil senyum)
Saya: Boleh..Dudukla...Makcik tunggu sapa ni? Anak ke?
Makcik: Aa, anak...dari Shah Alam..
Saya: O...
Makcik: Makcik ada 2 orang anak dok kat sana, sorang sampai pagi ni..sorang sampai malam satgi...
Saya: Lor, camtu plak...kira lagi sorang tu sampai malam raya la ye..
Makcik: Aa...
Saya: Makcik dok kat mana?
Makcik: Dok dekat2 sini jugak...
Saya: Umah makcik tak naik air ke?
Makcik: Tak, tapi karen takde..so, makcik kena pindah jugakla...dok umah abang makcik...
Saya: Okla..tidak jenuh jugak nak kemas umah kan, makcik?
Makcik: Aa, tula...
Saya: Makcik masuk Subuh kul bape ye kat sini? 
Makcik: Nak masuk dah ni rasanya...
Saya: Okla, makcik..saya nak solat dulu ni...Selamat Hari Raya Haji makcik...
Makcik: Ok..(sambil salam)

Pastu naik atas gi surau...
Alamak, kain nak semayang takdela...kena la pinjam dari sesapa ni...
Tula, Kam..tak bawa lagi kain semayang...Ish Ish...(cakap dalam hati)

Lepas dah solat semua, gi tunggu kat depan...
Abah n Adik mai dalam kul 7 lebih jugak...Takpe, biar lambat asal selamat...

To be continue,
Anna Da Lady

No comments:

Post a Comment

Like this entry? Silala bagi komen...Thank you

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails