Friday, October 24, 2014

Bila di negara orang: Mengandung (Trimesters), pengambilan air gula

Hari Isnin lepas, setiap hujung bulan, mesti ada check up dengan Dr tentang kondisi ketika mengandung. Alhamdulillah, kini dah masuk usia ke 6 bulan. Jadi bermakna, sudah hampir 4 kali bertemu dengan Dr. Saya bertemu Dr agak lewat disebabkan perlukan kelulusan Insurans di sini dahulu.

Pertemuan kali ini, saya diminta minum air gula. Ada kawan saya bagi nasihat, kalau boleh elakkan ambil ujian ni, dan tukar dengan ujian lain, tapi kami terima je apa yang Dr cadangkan berdasarkan pandangan rakan-rakan di sini yang lain.

Memang betul kata kawan-kawan, air gula ni minum banyak-banyak memang muak...Nasib baik dia ada tambah perisa lemon. Jadi, ok la sikit...

Lepas tu, bagi masa 1 jam sebelum ambil darah selepas minum air gula. Sambil nak tunggu ambil darah, Nurse pasangkan EKG untuk rekod heart beat baby. Aktif je baby dalam kandungan saya ni. Alhamdulillah.

Dr dah suggestkan midwife untuk ajarkan cara-cara breastfeed dll, di mana saya perlu hadir pada 2 minggu lagi. Harap-harap dapatla midwife ni bercakap 'omputih', kalau tak, susahla kami nak berinteraksi.

Masa berjumpa dengan Dr, Dr kata semuanya ok, cuma baby dalam keadaan songsang...Tapi, saya tak gelisah lagi, sebab kakak saya pernah mengalami situasi yang sama, dan InsyaAllah baby akan bergerak ke keadaan yang normal. Hopefully, begitulah....

Apapun, yang penting baby sihat..Itu pun dah cukup gembira..Dan paling happy, bila Dr bagi peluang tengok dan rakam keadaan muka baby dalam 3D...Mr F cakap baby ni macam muka dia :) Okla..comei kot kalau ikut muka dia :)

Tapi, kelmarin, dapat surat dari Klinik Dr ni kata saya kekurangan iron..Maka Dr prescribed ubat Tardiferon untuk menambahkan khasiat. Dekat sini, sistem pemberian ubat memang lain sikit dari Malaysia. Kita just jumpa Dr untuk rawatan/nasihat, kemudian, Dr akan bagi senarai ubat yang pelu kita beli. Kita pergi Farmasi untuk cari. :)

Patutla, kebelakangan ni, saya rasa cepat penat jek...Kurang khasiat rupanya :)

Apapun, moga semuanya sempurna dan berjalan lancar..kepada kawan-kawan yang sudi baca coretan saya ni, tolong doakan saya, baby in da tummy dan Mr F di sini ye.

Thank you,
Anna Da Lady


No comments:

Post a Comment

Like this entry? Silala bagi komen...Thank you

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails